سید کامران یگانگی؛ فاطمه رضائی
چکیده
فضای کسب و کارهای قرن بیست و یکم را میتوان به وسیلة مناظر رقابتی جدید، ریسک فزاینده، کم شدن توانایی پیشبینی و فرمهای ساختاری جدید برحسب چهار عامل تغییر، پیچیدگی، آشوب و تناقض توصیف، کرد. هیچ سازمانی ...
بیشتر
فضای کسب و کارهای قرن بیست و یکم را میتوان به وسیلة مناظر رقابتی جدید، ریسک فزاینده، کم شدن توانایی پیشبینی و فرمهای ساختاری جدید برحسب چهار عامل تغییر، پیچیدگی، آشوب و تناقض توصیف، کرد. هیچ سازمانی از فشارهای بیاندازه ایمن عوامل چهارگانه ایمن نیست. سازمانها برای رشد توفیق و ماندگاری در محیط متلاطم امروزی نیازمند خلق ارزش و ایجاد ثروت هستند و بنابراین آشنایی با فرایند ثروتآفرینی یکی از اهداف اصلی تحقیقات در علوم سازمانی است. هدف نهایی مدیریت استراتژیک و کارآفرینی شرکتهایی که علاقهمند به ثروتآفرینی پایدار هستند نمیتوانند صرفاً بر مبنای فعالیتهای مرتبط با کارآفرینی یا استراتژی عمل کنند؛ چرا که اعمال فعالیتهای محدود بـه یک حوزه باعث میشود شرکت فقط بتواند از ارزشها و مزیتهای مرتبط با همـان حـوزه بهرهبرداری کند. بر همین اساس مطالعات انجام گرفته و با تأکید بر شواهد و تجربیات به دست آمده از آنها، مرور مدلهای مطرح شده در پژوهشهای انجام شده در زمینه کارآفرینی استراتژیک، در هفت حوزه بیان گردید. این مرور جامع میتواند درک روشنی از مفهوم کارآفرینی استراتژیک ایجاد کند.